010-215 02 48 Ma t/m vrijdag van 09:00-17:00
FacebookTwitterYouTube

Menu
Update 15 november 2021

Wat betekenen de coronamaatregelen voor jouw vakantie

Sinds de coronacrisis in 2020 zijn er al weer veel groepen veilig met ons op vakantie gegaan ondanks de restricties zoals mondkapjes in het vervoer, 1,5 meter afstand houden en de DCC met QR-code als verplichte reis- en toegangspas.

Mede door de RIVM goedgekeurde protocollen voor begeleide vakanties konden onze reizen ondanks de maatregelen tijdens de coronacrisis veilig en zonder problemen uitgevoerd worden. Onze gasten hebben dan ook heerlijk kunnen genieten van een welverdiende vakantie.

Ook als corona een blijvertje is zal men in de toekomst blijven reizen voor de noodzakelijke ontspanning. Tijdens de afgelopen coronacrisis zijn velen zich dan ook bewust geworden van hoe belangrijk sociaal contact is en het samen ondernemen van activiteiten. En dit geldt natuurlijk ook voor de reiziger met een beperking. Vakantie en vrijetijdsbesteding voorkomt sociaal isolement en draagt bij aan de fysieke en mentale onafhankelijkheid, maar vergroot ook de leefwereld van mensen met een beperking en biedt hen nieuwe ervaringen. Ondanks de huidige maatregelen zijn wij positief gestemd over de reismogelijkheden en hopen iedereen weer te verwelkomen op één van onze superleuke vakanties.


Verplicht Coronatoegangsbewijs (DCC)

Voor een reis naar landen in de EU is al enige tijd een coronabewijs (DCC) verplicht. Vanaf 25 september 2021 is zo'n zelfde coronabewijs ook verplicht in Nederland voor iedereen vanaf 13 jaar bij bezoek aan horeca, festivals, optredens, feesten, sportwedstrijden, kunst en cultuur. Ook kunnen pretparken, dierentuinen en kermissen dit verplicht stellen. Zonder coronatoegangsbewijs wordt je in Nederland bij dit soort activiteiten en in de horeca de toegang ontzegd. Een DCC maakt het dus mogelijk om deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer. Zonder een DCC is het niet mogelijk om met ons mee op vakantie te gaan. Ook niet voor een vakantiebestemming in Nederland.

Voor toegang tot een EU land en bovenstaande activiteiten en horecabezoek heb je dus een negatieve testuitslag, vaccinatiebewijs of een bewijs dat je hersteld bent van corona nodig. Met de CoronaCheck-app kun je deze bewijzen met QR-code laten zien bij verplichte controle. Het coronabewijs voor toegang met CoronaCheck-app staat ook wel bekend als het Digitaal Corona Certificaat (DCC).

LET OP: Heb je geen vaccinatiebewijs of een herstel bewijs, dan kan je simpelweg niet met ons mee op vakantie! Wij faciliteren geen PCR- of antigentesten tijdens onze vakanties. Heb je een reis geboekt en heb je geen QR-code (DCC) en kan je niet voldoen aan coronamaatregelen en de nationale en internationale coronatoegangseisen, dan kan je simpelweg niet mee op vakantie. Annuleren is dan volgens de standaard voorwaarden en de annuleringskosten worden niet vergoed.

Onderstaande procedures voor het aanmaken van de DCC (behalve punt 2b) gelden voor zowel toegang in Nederland als reizen in de EU. Voor een reis in een EU land zet je jouw gegevens in de CoronaCheck-app op Internationaal. Voor alleen een toegangspas in Nederland zet je de gegevens op Nationaal.

Hoe maak ik een coronatoegangsbewijs (DCC) met QR-code aan?

De DCC kan je als volgt op de volgende twee manieren aanmaken:

1. Digitaal bewijs
Download de CoronaCheck-app. Deze CoronaCheck-app werkt op iOs en Android-telefoons. De app is gratis te downloaden uit de Apple Store en de Google Play Store. Als de app is geopend log je in met de DigiD van de reiziger.

Afhankelijk van je situatie heb je 2 coronabewijzen waar je uit kunt kiezen:

a) Updaten vaccinatiebewijs
De vaccinatiegegevens worden opgehaald bij het RIVM, GGD of ziekenhuis. De gegevens worden daarna automatisch geüpload in de CoronaCheck-app. Let op: vergeet eventueel niet aan te passen dat je nationaal reist (tenzij je naar het buitenland gaat). Dit knopje bevindt zich onder de QR-code op “Mijn overzicht”.

b) Updaten herstelbewijs
Heb je een positieve PCR-test gehad bij de GGD die niet ouder is dan 180 dagen en niet korter dan 12 dagen? Dan geeft de GGD vanaf 1 juli een digitaal herstelbewijs af. Dit werkt niet voor sneltesten. De gegevens van het herstelbewijs worden automatisch opgehaald bij de GGD. Let op: vergeet eventueel niet aan te passen dat je nationaal reist (tenzij je naar het buitenland gaat). Dit knopje bevindt zich onder de QR-code op “Mijn overzicht”.

2. Papierenbewijs
Mocht je geen smartphone hebben of liever het bewijs op papier hebben, kun je het DCC op twee verschillende manieren aanmaken:

a) www.coronacheck.nl/nl/print
Via de website via www.coronacheck.nl/nl/print kun je dezelfde stappen volgen zoals bovenstaand beschreven en het DCC bewijs met QR-code op papier uitprinten.

b) telefonisch aanvragen
Als mogelijkheid a (www.coronacheck.nl/nl/print) niet tot je mogelijkheden behoort, dan kan je een papieren DCC met QR-code aanvragen die je via de post ontvangt. Controleer wel vooraf of dit ook mogelijk is voor jouw buitenlandse bestemming. Je belt hiervoor met 0800-1421. Zorg ervoor dat je je BSN-nummer bij de hand hebt. Binnen 5 dagen ontvang je het vaccinatie of herstelbewijs thuis per post. Heb je na 8 dagen nog niets ontvangen? Mogelijk zijn je gegevens niet bekend bij het RIVM. Bel dan nogmaals 0800-1421 en meld dat je nog niets hebt ontvangen. Zij kunnen je verder helpen om het probleem op te lossen.


Goedgekeurde richtlijnen door de RIVM

Wij zijn blij met het stempel ‘veilig’ dat de RIVM al tijdens de coronacrisis in 2020 heeft toegekend aan de ‘Handreiking Aangepaste Vakanties’. Deze handreiking met Covid-19-maatregelen voor gespecialiseerde reisorganisaties is ontwikkeld in samenwerking met onze branche, ANVR en de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN).


Welke corona-maatregelen gelden er tijdens de vakanties?

In deze onzekere tijd staat veiligheid voorop. Onze begeleiders worden geïnstrueerd en getraind om binnen de geldende coronamaatregelen iedereen een veilig verblijf te bieden. Hiervoor hebben we ons protocol ‘Veilig samen op reis’ opgesteld die alle stadia van de reis omvat. Wijzigingen van Kabinetsmaatregelen en de adviezen van de RIVM volgen we op de voet om onze regels en protocollen bij te sturen.

De geldende coronamaatregelen zijn afhankelijk van het moment en kan dus periodiek wijzigen. Momenteel is 1,5 meter afstand, mondkapjesplicht, QR-code, hygiëneregels en onze RIVM goedgekeurde protocollen ‘Veilig samen op reis’ belangrijk om iedereen een veilige en fijne vakantie te bieden. Om je te informeren omtrent onze maatregelen tijdens corona, hebben we deze in grote lijnen als volgt voor je uiteengezet.

>Gezondheidscheck

Bij je reisbescheiden die je zo'n 3 weken voor vertrek ontvangt, zit ook een bijlage met enkele vragen met betrekking tot je gezondheid in relatie met corona. beantwoord je een of meerdere van die vragen op de dag voor vertrek met ja, dan dien je direct contact met ons op te nemen. Tijdens de vakantie houden we uit voorzorg regelmatig gezondheidschecks bij deelnemers en begeleiders van de groep.

>Vakantie vieren in een bubbel

Zoals je weet bieden we groepsreizen aan voor mensen met een beperking. Dat betekend dat je samen met een vaste groep bij elkaar op reis bent en samen vakantie viert. Tot het moment dat de 1,5 meter maatregel geldt, vieren we vakantie in een bubbel. In zo’n situatie betekend het dat we ons niet altijd kunnen houden aan de op dat moment geldende 1,5 meter richtlijn. Gelukkig zijn er voor onze reizigers en zorgverleners (contactberoep) ook enkele uitzonderingen op deze richtlijnen. Om toch zo veilig mogelijk op reis te gaan -afhankelijk van de geldende coronamaatregelen tijdens de reis- vieren we vakantie in onze eigen groepsbubbel. Als groep blijven we in onze bubbel en vermijden zoveel mogelijk het contact met mensen buiten onze groep.

>Vervoer

Om veilig op pad te gaan dienen de reizigers bij het instappen de handen te desinfecteren en een mondkapje te dragen. Reizigers worden in de bus op gepaste afstand van elkaar ingedeeld. Ook tijdens de rit is het verplicht om mondkapjes te dragen. Dit geldt ook voor vliegreizen.

>Verblijf

In de accommodaties, restaurants, dierentuinen, attractieparken en bijvoorbeeld musea volgen we de door die partijen opgestelde richtlijnen. We zorgen zoveel mogelijk dat de bedden uit elkaar geschoven kunnen worden en zien toe op het luchten van de kamer en het naleven van de hygiëneregels.

>Hygiëne & verzorging

Persoonlijk hygiëne is nu natuurlijk belangrijker dan ooit. Regelmatig en goed handen wassen geldt voor iedereen. Schoonmaken, desinfecteren en luchten van de verschillende ruimtes is een extra taak van de begeleiders. Om begeleider en cliënt tijdens de zorgverlening zo goed mogelijk te beschermen wordt er bij beide eerst een gezondheidscheck verricht. Indien noodzakelijk wordt er gewerkt met mondkapjes, handschoenen en ander beschermingsmateriaal.

Met deze regels in acht nemende kunnen we, gedurende de coronamaatregelen zonder problemen genieten van een leuke en veilige vakantie. Natuurlijk is vakantie vieren tijdens corona wat anders dan we gewend zijn, maar momenteel kunnen we daar niets aan veranderen.


Boek je vakantie met extra zekerheden

Veilig en zonder zorgen een vakantie boeken en op reis gaan is nog nooit zo belangrijk geweest. Wij doen er dan ook alles aan om er voor te zorgen dat een vakantie boeken leuk blijft. Je boeking valt altijd onder de dekkingsgarantie van het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Dat betekend dat je altijd verzekerd bent van terugbetaling van jouw (aan)betaling als wij financieel onze verplichtingen niet na kunnen komen. Lees hieronder meer over onze extra twee zekerheden 'Gratis Annuleren' en onze 'Corona Boekings Garantie'.

>Corona Boekings Garantie

Met de ‘Corona Boekings Garantie’ (alleen voor nieuwe boekingen) kan je voor 50 euro deze extra garantie bijboeken om onverwachte kosten door coronamaatregelen te beperken. Onze ‘Corona Boekings Garantie’ omvat de volgende 2 garanties:

-Flexibel omboeken
Gaat je reis door overheidsmaatregelen omtrent corona niet door, dan krijg je van ons een voorstel voor kosteloos overboeken met meerdere bestemmingen als alternatief voor je te annuleren reis. Bij afwijkende wensen of indien je zelf uit voorzorg aangeeft te willen overboeken naar een andere bestemming zijn we wel gerechtigd om eventueel omboekingskosten in rekening te brengen.

-Coulanceregeling-annuleringskosten
Als SET-Reizen jouw geboekte reis technisch kan uitvoeren binnen de door de overheid gestelde coronamaatregelen en jij bent door corona verhinderd omdat je jouw zorginstelling of woning niet mag verlaten door opgelegde quarantaineregels, kan je normaal niet kosteloos annuleren. Annuleren door verhindering omtrent corona is een overmachtssituatie en is niet verzekerd met een normale annuleringsverzekering. De standaard annuleringskosten zijn dan van toepassing en kunnen oplopen tot wel 100% van de reissom. Kan je door opgelegde quarantaineregels je woonlocatie niet verlaten, maar kan de reis wel gewoon doorgaan, dan worden de annuleringskosten door de ‘Corona Boekings Garantie’ beperkt tot 25% van de reissom.

-Upgrade naar een 1-persoonskamer
De vakanties die wij aanbieden zijn altijd op basis van een gedeelde 2-persoonskamer. Indien door coronaregels de 1,5 meter afstand tot je reisgenoot in het geding komt en de kamer van je boeking daardoor te klein is, krijg je automatisch en kosteloos een upgrade naar een 1 persoonskamer of een ruime 2-persoonskamer.


Vraag & antwoord


Kan ik de betaling van mijn boeking uitstellen in deze onzekere tijd?

Nee, dat is niet mogelijk. Bij het boeken van een reis sluit je met ons een reisovereenkomst met een wettelijk verplichting tot betaling binnen de gestelde termijnen. Wanneer jouw betaling uitblijft, stellen wij jou in gebreke en zijn wij genoodzaakt jouw boeking tegen kosten te annuleren. Mocht je reis door het coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor passende alternatieven.

<Klik voor meer informatie over betalingsvoorwaarden

<Klik voor meer informatie annuleringskosten

Welke vakanties worden wel / niet geannuleerd

Alle geboekte reizen gaan vooralsnog gewoon door. Wij blijven de ontwikkelingen en de adviezen van het RIVM en het Ministerie van Buitenlandse Zaken nauwgezet volgen. Reizen naar buitenlandse bestemmingen die voor vertrek gekenmerkt zijn met code oranje of rood worden geannuleerd. Indien de situatie en of de adviezen wijzigen, dan nemen we contact op met de betrokken reizigers om de situatie te bespreken. In zo’n geval bieden we voor de betreffende reisgroep een alternatief aan zodat je wel veilig en onbezorgd in een andere periode of naar een andere bestemming op vakantie kan!

Kan ik annuleren als ik niet meer op vakantie wil of kan?

Wij snappen goed dat de vrees voor een corona uitbraak onrust veroorzaakt onder de reizigers. Indien er op jouw geboekte reisbestemming ten tijde van de reis geen negatief reisadvies geldt en je wilt toch uit voorzorg annuleren, dan kan dat helaas niet kosteloos. Dit geld ook als je een buitenlandse reis hebt geboekt en kan niet voldoen aan de inreis-vereisten zoals bijvoorbeeld een negatieve sneltest en/of een vaccinatiebewijs (DCC). Wil je in deze gevallen toch annuleren, dan gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden.

Afhankelijk van de situatie is het mogelijk om tegen extra kosten om te boeken naar een andere bestemming. Hiervoor kun je contact met ons opnemen voor de mogelijkheden. Wil je toch annuleren, dan gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden.

<Klik voor meer informatie annuleringsvoorwaarden

Waarom wordt mijn vakantie niet geannuleerd?

Wij houden de ontwikkelingen rondom het coronavirus nauwkeurig in de gaten en volgen uiteraard altijd de adviezen van de lokale autoriteiten en onze reispartners op. Besluit je om zelf te annuleren dan is dit conform de standaardannuleringskosten.

Wat gebeurd er als SET-Reizen mijn reis annuleert door het coronavirus?

Als wij de reis niet meer kunnen uitvoeren door de overheidsmaatregelen omtrent het coronavirus zijn we uit overmacht genoodzaakt om jouw reis te annuleren. Wij nemen dan z.s.m. contact met je op als de reis niet doorgaat. Als alternatief zullen wij je een andere vakantie op een latere periode aanbieden om naar over te boeken. Wil je niet overboeken, dan krijg je de reissom teruggestort minus reserveringskosten en de bij ons afgesloten annuleringsverzekering.

Waarom krijg ik mijn annuleringspremie en SGR-bijdrage niet terug bij annulering?

Bij een annuleringsverzekering (kort of doorlopend) krijg je de betaalde premie niet terug en kun je het niet meer opzeggen. De annuleringsverzekering is namelijk al geldig op het moment dat je deze afsluit en het risico is dus al gelopen op het moment van annuleren. Dit geldt ook voor de SGR-bijdrage.

Krijg ik mijn reisverzekeringspremie wel terug bij annulering?

Ja, je kunt een kortlopende reisverzekering opzeggen. De betaalde premie krijg je dan terug. Betreft dit een combinatie van een kortlopende reis- met annuleringsverzekering, dan ontvang je alleen de premie terug voor uw kortlopende reisverzekering.

Kan ik aanspraak maken op de annuleringsverzekering en/of calamiteitenfonds?

Het kan natuurlijk zijn dat je bij ons een annuleringsverzekering hebt afgesloten. Deze reguliere annuleringsverzekeringen biedt echter geen dekking bij een negatief reisadvies of bij andere schade veroorzaakt door het coronavirus of andere virus-uitbraken.

Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake.

Wat vindt SET-Reizen van de situatie?

De wereldwijde corona verspreiding raakt ons allemaal. De sector, ons bedrijf, maar natuurlijk juist ook jou als trouwe reiziger. We doen ons uiterste best om je zo goed mogelijk te informeren en om oplossingen te bieden als jouw geboekte vakantie door de overheidsmaatregelen niet door kan gaan. Maar zoals altijd blijven wij positief gestemd bij SET-Reizen en werken wij op kantoor met veel plezier om jouw vakantie in de huidige coronacrisis mogelijk te maken. Ook onze begeleiders hebben er veel zin in om samen met jou en je reisgenoten vakantie te vieren.

Vragen en communicatie

Indien jouw reis niet door kan omtrent de coronamaatregelen gaan we jou hierover informeren. Wij adviseren om dit bericht eerst af te wachten en de actuele updates over de situatie omtrent het coronavirus op deze pagina te volgen.
.

Boek je vakantie met extra zekerheden:

Corona Boekings Garantie Deze garantie (50 euro) biedt; flexibel omboeken en beperkte annuleringskosten

Meer informatie



Brochure aanvragen: Vul je gegevens in en we sturen je een brochure toe: