010-215 02 48 Ma t/m vrijdag van 09:00-17:00
FacebookTwitterYouTube

Menu

Praktische informatie


Op deze pagina vind je informatie met betrekking tot je vakantieboeking en handige tips
voor als je op reis gaat. Klik voor deze informatie op de onderstaande links.

1.Reserveren & Reisbescheiden

Hoe boek ik een vakantie?

Alvorens men een reservering maakt, dient de hoofdboeker op de hoogte te zijn van onze
boekingsvoorwaarden. Kijk hiervoor op onze website of reisbrochure. Het boekingsproces
bestaat uit 2 stappen.

Stap 1
Reserveren van een vakantie kan via onze website of telefonisch. In deze stap van het reserveringsproces zijn enkele persoonsgegevens van reiziger en hoofdboeker (contactpersoon) nodig en/of de reiziger wel of geen rolstoel en/of verpleegkundige zorg nodig heeft van belang om een reservering te maken van een vakantie in de bij de klant passende zorgcategorie.

Stap 2
Na reservering van de reis krijg je van ons per e-mail een reserveringsbevestiging met een inlogcode. Via ons beveiligde gedeelte op onze website https://www.set-reizen.nl/mijnvakantie/ kan de hoofdboeker de benodigde zorggegevens van de reiziger in vullen, controleren en accorderen als definitieve boeking. Na een positieve toetsing aan onze criteria ontvang je een uiteindelijk de definitieve bevestigingsfactuur van je boeking.

Reisinformatie van de boeking

Uiterlijk drie weken voor vertrek ontvang je de reisinformatie van de geboekte vakantie met onder andere kofferlabels en een overdrachtsenvelop om zakgeld, consumptiepot en documenten in op te bergen ter overhandigen aan het begeleiderteam op de verzamelplaats op de dag van vertrek.

Bij vliegreizen kan het zijn dat drie weken voor vertrek de tijden nog niet bekend zijn en of wijzigen. Veelal worden de vliegtijden pas een week voor vertrek aan bekend gemaakt.

Zorg altijd dat de thuisblijvers op de hoogte zijn van je vakantiegegevens. Vergeet niet zelf je reisinformatie met de juiste vertrekplaats en tijden mee te nemen bij vertrek. Vliegtickets e.d. vouchers zijn altijd in bezet van de begeleiders van SET-Reizen. Voor de bestemming Turkije verzorgen wij het visum. Vliegtickets worden niet verstuurd en blijven in het bezit van het begeleiderteam. De bij reisinformatie verstuurde SOS-strook dient men tijdens de reis bij zich te houden.


2.Voorbereiding & Wat neem je mee op reis:

Zorgoverdracht & Bagage

Om de reiziger tijdens de vakantie zo goed mogelijk te begeleiden is het belangrijk dat er een goede actuele overdracht plaats vindt. Zorg dat wijzigingen in de periode tussen boeking en vertrek tijdig aan ons worden gemeld. Hiernaast dien je de volgende zaken goed op orde te hebben voor een goede overdracht op de heenreis aan de teamleider op de verzamelplaats:

-Overdracht-envelop (deze krijg je bij de reisbescheiden per post)
-Handbagage, maximaal 5 kg (liefst een rugzak)
-Ruimbagage, maximaal 15 kg (koffer of reistas)
-Verzorgingsmateriaal indien je dit gebruikt en hebt aangegeven in zorgdossier
-Mobiliteitshulpmiddelen indien je dit gebruikt en hebt aangegeven in zorgdossier

Overdracht-envelop
Bij de reisbescheiden, 3 weken voor vertrek) ontvang je van ons onder andere kofferlabels, zakgeld- en consumptiepot-envelopjes en een grote overdracht-envelop. Hierin dien je de volgende zaken te op te bergen en op de heenreis bij de verzamelplaats te overhandigen aan de teamleider van de reis:

-Geldig Paspoort of ID-bewijs
-Zakgeld-envelop met adviesbedrag (indien je zakgeld niet zelf beheert)
-Consumptiepot-envelop met verplicht bedrag
-Valyspas (indien je reis met Valyspas)
-Vereiste documenten bij medicatiegebruik en/of epilepsie en/of medische handelingen en/of Non-Reanimatieverklaring (lees ook artikel Medicatie & Medische documenten)

Handbagage, maximaal 5 kg (liefst rugzak)
De volgende handbagage is belangrijk om mee te nemen:

-Medicatie, indien je deze gebruikt (lees ook artikel Medicatie & Medische documenten op deze pagina)
-Lunchpakket heenreis
-Eventueel hobbyspullen, fotocamera, boek of muziek
-Afhankelijk van seizoen of bestemming: zonnebril, petje en zonnebrandcreme).

Vergeet niet je handbagage herkenbaar te labelen met naam en telefoonnummer:

Ruimbagage, maximaal 15 kg (koffer of reistas)
De volgende ruimbagage is belangrijk om mee te nemen:

-Voldoende kleding (afgestemd op bestemming en/of het seizoen)
-Comfortabele en stevige schoenen
-Vuilniszak met je naam erop voor vuile was
-Toiletspullen (deodorant, zeep, shampoo e.d).
-Handoeken
-Badhanddoek en zwemspullen (afhankelijk van bestemming en/of het seizoen)
-Verzorgingsmateriaal indien nodig (incontinentiemateriaal, wegwerpwashandjes, latex-handschoentjes)

Vergeet niet je ruimbagage herkenbaar te labelen met naam en telefoonnummer:

Medicatie & Medische documenten

Als je als reiziger medicatie gebruikt en/of voorbehouden- en risicovolle handelingen behoeft zijn er veel aspecten waar je op moet letten in de voorbereiding van je reis. Zo zijn er een aantal documenten die noodzakelijk zijn om bij je te hebben op de dag van vertrek. Maak dit ruim voor vertrek in orde om de vereiste documenten voor vertrek in bezit te hebben:

Medicatie:
-Medicatie verplicht verpakt in baxterrol inclusief 2 extra dagen medicatie
-Medicatie Toedienlijst (van de apotheek)
-Overige medicatie zoals Insuline, zalfjes en eventueel 'indien nodig medicatie' goed verpakken
-Bij gebruik van insuline-prikpen: insuline-koeltas, prikpen, naalden, naaldcontainer en bloedsuikermeter
-Medisch Paspoort (buitenland)
-Medicijn Verklaring (Engelstalig) indien je medicatie onder opiumwet valt (buitenlandse reis): kijk op www.hetcak.nl

Voorbehouden- en/of risicovolle handelingen:
-Protocollen en/of beschrijving van de handeling
-uitvoeringsverzoek

Epilepsie:
-Protocol en/of beschrijving van de handeling

Overig:
-Non-Reanimatieverklaring indien in je bezit

Reisdocumenten

Zorg altijd dat de thuisblijvers op de hoogte zijn van je vakantiegegevens. Vergeet niet zelf je reisinformatie met de juiste vertrekplaats en tijden mee te nemen bij vertrek. Vliegtickets e.d. vouchers zijn altijd in bezet van de begeleiders van SET-Reizen. Vliegtickets worden niet verstuurd en blijven in het bezit van het begeleiderteam. De bij reisinformatie verstuurde SOS-strook dient men tijdens de reis bij zich te houden.

ID-kaart of Paspoort
De reiziger dient zelf te zorgen voor een geldig (niet verlopen) paspoort of Nederlandse identiteitskaart (alleen geldig in Europa) die voldoet aan de eisen van de immigratiedienst en andere instanties van het land van bestemming. Sommige landen stellen ook eisen aan de geldigheidsduur van het paspoort en/of stellen een visum verplicht. Kijk op www.anwb.nl/vakantie/landeninformatie voor meer informatie.
De Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart) is geldig in de volgende landen: https://www.marechaussee.nl/onderwerpen/reizen-met-paspoort-of-id-kaart/naar-het-buitenland
Voor alle overige landen heb je een paspoort nodig.

Vaccinaties

De reiziger is zelf verantwoordelijk voor de eventueel benodigde vaccinaties. Kijk op www.ggdreisvaccinaties.nl of raadpleeg je huisarts voor een goed advies.

Zakgeld & Consumptiepot

Het zakgeld is bedoeld voor persoonlijke uitgaven zoals; souvenirs, consumpties en persoonlijke activiteiten. Hou rekening met een zakgeldadvies van ongeveer 10 tot 15,- euro per dag. Naast dit zakgeld hanteren wij een verplichte consumptiepot tussen de 8 en 12,50 euro per dag. Afhankelijk van de aankomsttijd in Nederland op de terugreis is dit bedrag inclusief de verzorging van je lunch en/of diner.
Cash of pinnen
Neem je op vakantie geen pinpas mee, dan moet je al je zakgeld cash meenemen. Het risico is dat je dit geld in een keer kan verliezen. Let dus goed op je geld. Met een pinpas geld opnemen en betalen in winkels is veiliger en het kost in Eurolanden niets extra. Alle Nederlandse banken verstrekken een wereldpas met het Maestro-logo. Als een buitenlandse winkel dat logo voert, kun je er gewoon pinnen. Let op dat je pinpas is geactiveerd voor het buitenland. Neem hiervoor contact op met je bank. Let tevens ook op het opnamelimiet. Misschien is het verstandig om dit tijdens je vakantie aan te passen.

Gebruik je de bankpas in een land waar niet met de euro wordt betaald? Dan kost het geld om te pinnen of een bedrag op te nemen. Als je in een winkel betaalt met je betaalpas rekent je bank een opslag. Dit is een percentage van 0.5% tot 1,2% dat boven op de wisselkoers komt.

Contact met reiziger tijdens en na de vakantie

Indien het thuisfront tijdens de vakantie contact wenst met de reiziger, dan dient dit vooraf met ons kantoor besproken te worden. Wij kunnen dan afspraken maken op welke dag en tijdstip het contact plaats moet vinden. Dit kan ook besproken worden in het contact met de teamleider een week voor vertrek van de vakantie. Na afloop van de reis zijn er evaluaties met het team over de reizigers. Indien nodig zullen we hiervoor contact opnemen met het thuisfront van de reiziger.


3.Tijdens de reis:

Het verblijf

Op de plaats van bestemming is het verblijf een bungalow, hotel, appartement of een cruiseschip. Hier worden de reizigers ingedeeld op basis van tweepersoonskamers met een andere reisgenoot van het zelfde geslacht. In sommige gevallen wordt men ingedeeld in drie- of meer persoonskamers. Hierover wordt niet gecorrespondeerd.

De 1-persoonskamers zijn beperkt en op aanvraag.

Alleen de accommodaties van de Zorgplus categorie zijn geselecteerd op rolstoeltoegankelijkheid en hebben aangepast sanitair en andere voorzieningen. De eventueel geboekte hulpmiddelen vermeld op de factuur zijn aanwezig op de locatie.

De maaltijden

De maaltijden, vanaf het diner op de eerste dag (geldt niet voor vakanties die in de avond vertrekken) t/m het ontbijt op de laatste dag, worden genuttigd in een restaurant of in de accommodatie. Vaak worden de maaltijden samen met de begeleiding klaargemaakt. De lunch en het diner op de terugreis zijn niet inbegrepen en zijn voor eigen rekening. Zie artikel 'Zakgeld'.

Dieet

Met uw opgegeven dieet houden wij zoveel mogelijk rekening. Zeer zware of ingewikkelde diëten zoals een 'glutenvrij' dieet zijn niet altijd makkelijk uitvoerbaar. Zeker niet in het buitenland. Wij doen ons best om deze wensen zo goed mogelijk te regelen, maar we kunnen het dieet of andere wensen niet garanderen. Wij verzoeken dan ook de reiziger om glutenvrije maaltijden en/of producten zelf mee te nemen op vakantie.

Groepsgeld / Excursies en activiteiten

Het verplichte groepsgeld wordt besteed aan het vakantieprogramma zoals activiteiten, excursies, toegangsgelden, vervoer, toeristenbelasting en het vakantieverslag. Restitutie van groepsgeld is niet mogelijk. Het beschreven vakantieprogramma bij de bestemmingen van ons aanbod zijn slechts mogelijkheden die kunnen worden aangeboden. Afhankelijk van de bestemming bestaat het vakantieprogramma uit door het team georganiseerde activiteiten en excursies. Deze activiteiten en excursies worden afgestemd op de wensen en de mogelijkheden van de groep reizigers en betaald uit het groepsgeld.

Souvenirs

Het is natuurlijk leuk en vaak lekker goedkoop om spullen uit het buitenland mee te nemen, kleding, sigaretten, parfum, goedkope merkkleding, in een land als Turkije bijvoorbeeld kunt u voor heel weinig geld van dit soort artikelen aanschaffen. Maar wat is er wel en wat is er niet toegestaan als u spullen wilt meenemen uit het buitenland? Kijk op de website van http://www.handbagageregels.nl/wat-mag-u-meenemen-uit-het-buitenland/ wat je niet mag meenemen als souvenirs en wat de boetes zijn.

Lokale gebruiken

Observeer en respecteer de normen en waarden van de lokale bevolking m.b.t. kleding en cultuur. Uiteraard is het jouw vakantie maar je bent te gast bij hen.

Een aantal tips om rekening te houden met lokale gebruiken:

1. Vraag altijd of je een foto mag maken van degene die je wilt fotograferen.
2. Afdingen is leuk, maar onthoud dat wat voor jezelf wellicht een klein bedrag kan zijn, voor de verkoper misschien van essentieel belang is. Ons advies: “Meet in the middle”.
3. Geef geen geld, cadeautjes aan bedelende kinderen: het geeft misschien een goed gevoel, maar we beseffen niet dat we hierdoor meewerken aan een wellicht veel groter probleem achter de schermen. Denk eens aan de ondersteuning van een lokaal goed doel of schooltje. Vaak hebben zij deze ondersteuning hard nodig.
4. Koop lokale producten en maak gebruik van lokaal aangeboden services: eet bijvoorbeeld in lokale bars of eetcafe’s. Vraag naar lokale excursies met lokale begeleiding: deze mensen beschikken tenslotte over de meeste kennis!

Brochure aanvragen: Vul je gegevens in en we sturen je een brochure toe: